menu

Особливості NERIS Smart Pro S/XS

Младён

Младён

  • 09.04.2024 21:12
  • Просмотров: 297

Особливості NERIS Smart Pro S,

порівняння з моделью XS,

іншими варіантами соло й не тільки байд

Повна версія у відео - https://youtu.be/89Q3-rDBtGI

Три роки тому (зима 2020/2021) купив собі байдарку Нерис Smart Pro S. Вже набралися враження та практика її використання у різних умовах. Вирішив поки є час та можливість зібрати все до купи, аби було легше обирати тим, хто думає про соло байдарку для себе. На цей час в Україні є достатньо моделей соло байдарок під різни запити. У фінальній частині детальніше розгляну особливості кількох соло-варіантів. А в першій частині більше буде про дві близькі моделі Smart Pro S (якою користуюся я) та трохи коротша Smart Pro ХS. Яку сам ще на бачив наживо, але можу уявити про її можливості спираючись на досвід з байдами схожої довжини.

Треба звернути увагу, що більшість відомих соло-байд роблять довжиною у 3.5-4 м. В той час як Smart Pro S має майже на метр більше, а версія XS - 4.3м. Коли замовляв собі байду в цій лінійці Smart Pro S - була найменшою. Вже мав каркасну Таймень 2, то ж шукав саме соло для застосування на морі й перекатів. Зараз коли з’явилася версія XS може навіть обрав її. Хоча універсальність версії S призвела до того, що більшість моїх подорожей байда несла двох веслювальників. Хоча для морської подорожі відчувався брак місця й велика частина нашої питної води йшла в іншій байді.

Спершу стисло зберу головні моменти та особливості, які властиві для лінійки сольних Нерис Smart Pro, та схожих байдарок. А далі докладно покажу, чому так вважаю.

1. Smart Pro S – це дійсно універсальна байда. Для одного це «експедиційна байдарка», але можна йти вдвох, хоча з мінімальним комплектом речей. От Smart Pro ХS – це вже дійсно соло, бо вдвох – вже без речей.

2. Зворотній бік універсальності – велика довжина байди що дає повільну швидкість обертання. Тому Smart Pro S – для довгих подорожей з речами. На перекатах Smart Pro ХS покаже себе краще.

3. Smart Pro S доволі стабільно йде без керма…але коли бокового вітру нема. Через велику довжину, байда має велику площу бортів, й вітер вимагає прикладати багато зусиль на правку курсу. Кермо повністю вирішує питання.

4. Через те, що багато внутрішнього простору вздовж бортів забирають балони, каркасно-надувні байди вмішують помітно менше вантажу, в порівнянні з звичайними каркасними байдами.

При використанні керма потрібен додатковий простір для руху ногами

5. Відсутність стрингерів у носу та кормі роблять ці частині байди дуже вузькими, та будь що з речей там, вигинає оболонку та впливає на напрямок руху. На це накладається балони, що забирають внутрішній простір. Тому зовсім небагато вміщується у носову частину. У кормі також вільного простору помітно менше, ніж у каркасних байд.(на відео усе більш зрозуміло)   

Нос у байди Таймень

Для порівняння з Neris Smart Pro

6. Якщо у Smart Pro S садити другу людину у ніс байди, у неї буде мало вільного простору для ніг. Хоча головне питання – куди прилаштувати її особисті речі.

7. Велику частину поздовжньої жорсткості байди та натяг оболонки забезпечують балони по бортам. Звісно ця «жорсткість» відчутно програє звичайним каркасним байдам. Оболонка доволі легко проминається при наїзді на підводні перешкоди, які достають до елементів каркасу, що провокує проколи навіть якщо перешкоди не гострі.

8. Так, балони каркасно-надувної байди не дають їй тонути. З проколом байда набирала трохи води, сідала на 1-3см нижче у воду, але дозволяла йти далі. Вже розбивши табір займався ремонтом оболонки. Каркасна байда у схожому випадку вимагала ремонт зразу після проколу.

9. Але треба не забувати, що після проколу вода, що потрапляє всередину байди, збільшує вагу, що робить байду більш «млявою». Тому є сенс прокласти під елементи каркасу шматки ізолону, які зменшать ризик проколів. Допомагає! Шкода, що не зробив так зразу.

10. Трохи здивувало кріплення бортових стингерів до носового та кормового шпангоутів, що виглядають доволі чахлими. Хоча поки нарікання тільки через ускладнення на етапі стальпеля, коли треба завести проріз у пластину кріплення.(на відео усе більш зрозуміло)

11. Через круглясті борти, вже невеликі морські хвилі частіше перекочувалися через борти у порівнянні з каркасною байдою з більш виразним кутом борту. Тому для подорожей по великим водоймам краще мати фартух. Хоча Smart Pro S універсальна байда, але от універсальний фартух з одним великим отвором усередині та двома меншими поряд, виявився не таким зручним. Для двох людей краще замовляти інший з повноцінними отворами для кожного.

12. Як показує практика, в звичайних соло байдах частіше за все сідають не по центру, а у задній частині кокпіту. От у Smart Pro S через велику довжину байди одному краще за все сидіти у центрі. А от у Smart Pro ХS є сенс для далеких подорожей наприклад спробувати сісти попереду (що через ширшу задню частину дозволить розташувати більше речей), або у кінці кокпіту – аби мати простір попереду для повноцінної герми. Це треба спробувати, та вирішити як краще Вам до замовлення фартуху.

Сідати у Neris Smart Pro XS можна по різному, кожен має обирати на свій смак

13. Дрібниця, але чомусь дуже низько майже по ватерлінії розташована пластина з фіксатором піднятого керма. За нього чіпляються перешкоди та іноді в незручний момент спускають кермо у воду. (на відео усе більш зрозуміло)

14. Великий баул, що йде в комплекті з Smart Pro S, має багато додаткового простору, що дозволяє спакувати більшу частину речей й спорядження разом з байдою.

15. Через велику довжину Smart Pro S незручно користуватися кріпленнями для додаткового спорядження у передній або задній частині кокпіту. Ще й через нахил деки камера потребує регулювання по горизонту ще й опиняється за межами байди.

16. Й останнє, в фото/відео прийміть до уваги, що багато розмірів можуть здаватися хибними. Smart Pro S більша за інші соло-байди, але не така велика як іноді може показатися.

В останній частині спробую розібрати низку причин, які визначають остаточний вибір з декількох варіантів соло-байд. При тому, сам купував Smart Pro S для довгих подорожей на великий водоймах, тож головна спрямованість розгляду буде пояснювати вибір байд, що дозволять вийти в море та отримати від цього задоволення. Але трохи торкнуся й переваг інших моделей.

Перше, дійсно найкраща байда – та що має жорстку оболонку. Відсутність брижів на оболонці від вихорів у воді дозволяє тримати вищу швидкість, та байда не так губить енергію. Та й головне можна не турбуватися за проколи, бо наприклад при зйомці відео, коли ти сам у човні, відволікшись можна налетіти на якійсь корч. Це дуже спрощує подорож. Але… таку байду треба возити тільки машиною.

Тут ще зроблю відступ від формату соло-байди. 14 років ходив по воді тільки на звичайних каркасних байдах Таймень та схожих на неї. Треба подякувати моїм добрим знайомим, що дозволяли користуватися їх байдами Таймень-2 та Таймень-3, які після купівлі нових оболонок майже стали моїми. Є великий досвід користування обома моделями.

Найбільш універсальною модель вважав Таймень-2. При довженні у 5 м вона без великих проблем дозволяла ходити втрьох. Коли вдвох – іноді взагалі зі мною грузилася помітна частина загального спорядження та їжі групи, навіть незважаючи на більший об’єм через наприклад холодну пору року. Таймень-3 при незначному збільшенні довжини була помітно «млявою» на поворотах, а при необхідності злагоджений екіпаж може працювати в три весла й на Таймень-2… Хоча, прийшов до розуміння, що не погано, коли одним веслом працюють «матроси» по черзі – не втомлюються й вкладаються нормально.

Тепер повернуся до соло-версій.

В межах України один з потужних виробників човнів – це Нерис. Не те, що хочу прорекламувати саме цю фірму, але здається логічним розглянути моделі у одного виробника для порівняння логіки створення. Тим паче, якщо є досвід користування саме такими моделями. В Неріса є декілька варіантів соло-байд з різною закладеною базовою ідеєю.

Я не стану докладно розглядати байди взагалі без каркасу. Досвід користування є, та якось запам’яталося, як багато зусиль забирає «м’яка» конструкція. Та ще, при відсутності керма чи сега, чисті надувні човни весь час розвертаються поперек течії або вітру. Особливо короткі соло-байди. Якщо є інтерес не тільки сплавлятися, а й робити світлини, то після відкладання весла треба швидко хапати камеру, поки човен не розвернуло боком. Але в них є власна ніша застосування. Надувне дно без каркасу огортає каміння шивери, дозволяючи байді проповзти перепону. Каркас кільсона ж чіпляючись за каміння призводить до проколів. А так, для великих водойм, звичайні надувні байди, які легко крутяться, вважається не дуже підходять. Хвилі та вітер що розганяється на відкритих площах, на них сильно впливають. Так це суперечливо, але далі багато уваги сконцентрую на відмінностях саме каркасу, тому й надувні байди залишаться поза розглядом.

У Нериса декілька лінійок байд, що збираються – це цілком каркасні: Alu та валькірія, та каркасно-надувні: Smart та Smart Pro. Як знаю, байди взагалі без каркасу, Неріс повністю передав фірмі-компаньйону. Це додатково спрощує мені пояснення, чому не буду розглядати просто надувні човни.

Зазначу, що майже з перших походів почав пакуватися так, аби нічого не стирчало вище фальшборта, або це швидко можна прибрати всередину. Тому що в подорожі доволі часто треба проходити під маленькими мостами. Це ж потребувало достатнього місця всередині й для людини. Як раз тому тут я так старанно приділяю увагу до того, що й як можна завантажити всередину байди.

Дві лінійки каркасно надувних човнів у Нерис мають багато спільного. Хоча головна відмінність з того, що знаю, що Smart помітно ширші, десь на 10см, що збільшує їх стійкість до перекидання, хоча одночасно збільшує втрати на рух та реакцію на вітер. Smart Pro– вужчі, мають гостріший ніс та стінгери по верху балонів, що здавалося б повинно збільшити поздовжню жорсткість. Але ці стінгери не продовжується в ніс та корму. Та й кріплення на шпангоутах по краях доволі чахлі. Тож ця жорсткість відносна.

Справді помітно жорсткішими є моделі з повним каркасом. Модель Alu-1, особливо має сенс мати тим, в кого вже є більш довга байда цієї лінійки (Alu-2, Alu-3). Розглядав цей варіант доволі довго, відмовився, бо користувався старою Тайменю, каркас якої не давав можливість використати його під оболонку Alu-1. Хоча мені подобалася великий внутрішній об’єм, що дозволяв розмістити вантаж навіть двох людей. Іти вдвох може б заважало тільки близьке розташування веслувальників. Але… знову ж, ця модель має логіку саме в можливості мати один розширений набор каркасу та дві оболонки під соло та вихід з екіпажом у 2-3 людини.

Поки не познайомився ближче з моделлю Валькірія 1, вважав, що це каркасно надувна байда. Але, хоча вона й має піддувний балон, але він дуже тонкий, вузький та більшою частиною вище ватерлінії. Цей балон не призначений саме для забезпечення плавучості. Вже спробувавши цю байду знайомого, зрозумів, що головна ідея цієї моделі отримати варіант наближений до човнів з жорсткою оболонкою. Валькірія має по суті в два рази більше шпангоутів й між ними у два рази менша відстань, ніж у більшості байд, то ж каркас міцніший й оболонка більш натягнута. Ще кращій натяг оболонки як раз забезпечують піддувні балони та трохи захищають від зіткнення з перешкодами на рівні ватерлінії.

Валькірія 1 – це доволі вузька байда. Менший профіль дає більшу рухливість, розганяється й швидкість тримає вона найкраще. Добре натягнута оболонка дійсно покращує показники швидкості. Тому цей варіант мені подобався. Відкинув його тільки тому, що Валькірія 1 показала себе доволі схильною до переворотів. А це мінус на великих хвилях. Зауважу, скільки ходили, Валькірія-1 ні разу не перекинулася. Але, в подорожі по морю був товариш на Валькірія 1, йому йти боком до великої хвилі було вже не комфортно, коли мені на Smart Pro S було ще нормально… хіба захлюпувало, та фартух це вирішував. Він же йшов петляючи, щоб різати хвилю, більша швидкість дозволяла не відставати. Тому, підсумовуючи, Валькірія 1 доволі цікава модель, але це «швидкісна соло-байда» з меншим внутрішнім простором у порівнянні з Alu-1, хай у того й така сама довжина. Нажаль, як бачу Неріс припинив випускати цю модель, вона була цікавою.

Тепер зверну увагу на ширину соло-байд. Мені здається, що лінійка Smart– більше для початківців й «прокату на вихідні», бо має найбільшу ширину у понад 90см. Це дозволяє не турбуватися за ризик перевертання непідготовленого екіпажу. Не звертайте увагу на версію Smart min iз 78см – вона для дітей та підлітків. Smart Pro S вже на 10см вужчий Smart-1. Соло версія Alu-1 по параметрам на 2см вужча, але, не треба забувати, що майже половину внутрішнього об’єму Smart Pro S/XS забирають балони, тому Alu-1 дає можливість узяти найбільший об’єм вантажу. Валькірія-1 не тільки найвужчій варіант з 70см, вона ще й невисока (особливо у кормі), та й наявність хай невеликих бокових балонів додатково зменшує загальний внутрішній об’єм. Валькірія-1 – мінімаліст, але найшвидша байда.

Тепер сподіваюся зрозуміло, чому я обрав саме Smart Pro S. Мені хотілося саме універсальну стабільну простору байдарку. За можливість взяти ще когось «понаднормово», я був готовий заплатити «млявістю» у поворотах. Хоча на Стрипі, з протяжними волоками по камінню, де на більш короткій байді було б зручніше, ситуацію б спростив піддув дна. Але, це перш на все були не ті умови в яких ця байда оптимальна. Стрипа була для надувних коротких байд без каркасу… на багатьох відрізках там взагалі вистачило б й надувного матрацу.

Повертаючись до лінійки Smart Pro підсумую. Що виробник, побачивши, що модель S занадто довга як для однієї людини, почав виробляти більш коротку XS. Й це не екстра коротка версія, як може здатися, а байда саме для однієї людини, яка зможе без питань розмістити усі свої речи. От щось понаднормово – тут може доведеться вже сідати на герму з речами, як я робив у версії Smar tPro S виходячи вдвох.

Тут зазначу, що кількість речей для подорожі може включати багато чого, що не відповідає так прямо поняттю «спортивне спорядження». Але цей вантаж робить подорож набагато приємнішою. Як приклад, зазвичай беремо з друзями щось слабоалкогольне, наприклад пиво. Навіть на 2-3 дні це вже помітний об’єм. Але пластикову пляшку можна запхати у будь яку щілину. А якщо захочеться взяти щось наприклад торта чи кавуна за для приємного сюрпризу для товаришів, то його треба пакувати з особливою обережністю.

Діти у компанії, навіть зовсім малі, також зазвичай потребують більше речей, ніж доросла людина. Й ті самі іграшки для них повинні знаходитися десь поряд. Тому для сім’ї більш підходять байди з повним каркасом без балонів. А так, зменшувати кількісті речей треба, це дозволить брати щось аби приємно здивувати друзів у компанії. Але для кожного цей оптимум буде різний, як й необхідний об’єм під речі у човні. Хтось може подорожувати по воді й на пакрафтах з довжиною у 2,6м, де вмішується людина й одна герма з речами. Й «найкраща байда на всі випадки» - це міф.

Озираючись назад у часі, пам’ятаю, що ще 20 років тому обираючи байдарку вибір був невеликий: Салют, Таймень, RZ. Варіанти соло взагалі були класом: «таке є але ніхто не бачив». Тепер радію, що навіть у одного виробника є декілька варіантів човнів, які мають кожен свою особливість. Якби обирав зараз (весна 2024), може й узяв собі SmartPro XS, але й SmartPro S подарувала мені багато приємних подорожей, хоча схоже більше в форматі 1+1, а не соло як гадалося б. Й увесь цей розгляд захотілося зробити, аби дати більше інформації для тих, хто буде обирати собі байдарку під свої інтереси й потреби.

Кому цікаво, додадкові роліки, в яких можна побачити як себе поводять соло-байди NERIS Smart Pro та не тільки вони:
- https://youtu.be/F6DbbcNp_ck?si=qO9Sc-GfiUcdkoox ( Стрипа та Дністер)
- https://youtu.be/-ql-gpARn1g?si=n2cVQpI_079AQZ9_ (знайшов відео, де можна роздивитися з усіх ракурсів байди NERIS )
- канал  @imyatakoe  . Наприклад - https://youtu.be/67Wt2Bjj5GQ?si=5NWloHV6C-57gITX (з малими)
 
Підсумовуючи: Війна поховала для нас багато справді гарного. Цей розбір - одна з можливостей супротиву поганим проявам військового часу. Миру й можливості щасливих подорожей нам усім!

Оцените статью:

Перепост:

Статья понравилась: Миша, andr, турЫст,

Статья не понравилась: Таких нет